Czy żywienie optymalne (ŻO) może wpływać na jakość odczuwania bólu?

Na podstawie artykułu: „Ketogenic diets and Pain” – Susan A. Massino PhD and David N. Ruskin PhD; J Child Neurol. 2013 August; 28(8): 993-1001

Należy podkreślić, że w artykule jest mowa o diecie, czyli czasowym odżywianiu się w określony sposób. Żywiący się optymalnie wiedzą dokładnie co i jak należy robić, żeby nie doprowadzać do powstawania nadmiernej ilości ciał ketonowych.

Ból i jego odczuwanie jest silnym czynnikiem wpływającym na człowieka, mogącym  prowadzić do obniżenia jakości jego życia. Utrzymujący się długo, może powodować zmiany na poziomie emocjonalnym, np. depresję, ataki złości, zaburzenia snu. Ból, zwłaszcza przewlekły, jest trudny do wyeliminowania a postępowanie terapeutyczne najczęściej ogranicza się do stosowania środków farmakologicznych.

Wraz z bólem i związanymi z nim dolegliwościami powstaje stan zapalny. Im intensywniejszy proces zapalny, tym odczuwanie bólu jest większe. To z kolei prowadzi do ograniczenia funkcjonowania okolicy dotkniętej zapaleniem. Metabolizm ciał ketonowych w porównaniu do metabolizmu glukozy wyzwala mniej substancji sprzyjających powstawaniu stanu zapalnego, przez co wpływa na zmniejszone odczuwanie związanego z nim bólu i tym samym umożliwia swobodniejsze funkcjonowanie.

Odpowiednio dobrane naturalne ŻO, w odróżnieniu od sztucznych dla organizmu człowieka środków farmakologicznych, może oferować opcję niefarmakologicznego redukowania odczuwania chronicznego bólu i obniżenia reaktywności na procesy związane z istnieniem stanu zapalnego.